Stijgend aantal motorrijlessen: ‘motorrijden is iets stoers’
Dat de populariteit van het motorrijden geleidelijk weer toeneemt, is niet alleen te merken in de verkoop van motorfietsen of het aantal motorexamens. Zowel rijschoolhouders als de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) zien de markt weer aantrekken met een stijgende interesse in het motorrijden. “Mensen willen zelfs nog in het winterseizoen gaan lessen”, zegt Janiek Koppe van Rijschool Amsterdam.
Ook dit jaar nog starten met de motoropleiding, start met de Try the Bike om te kijken of het motorijden voldoet aan de wensen en hoor gelijk hoeveel lessen er nodig zijn.
Uit een belronde langs verschillende rijschoolhouders verdeeld over Nederland, blijkt dat ze allemaal de toenemende populariteit van het motorrijden merken. “We zien een stijging in het aantal motorrijlessen van twintig tot dertig procent ten opzichte van vorig jaar”, zegt rijschoolhouder Willem Verboon uit Oosterhout. “Het komt door de economie die verbeterd is, mensen durven meer geld uit te geven.”
In Nijmegen ziet Verkeersschool Wesseldijk de vraag zodanig toenemen dat de rijschool moet gaan investeren: “Voorheen redden we het met één instructeur voor de motorrijlessen, maar het wordt nu zo druk dat er nu een extra instructeur wordt opgeleid”, zegt Lincy Theloosen van de Nijmeegse rijschool, die ook vestigingen heeft in Arnhem, Tiel en Nijmegen.
Aantal examens stijgt
Deze week bleek dat de verkoop van nieuwe motorfietsen dit jaar naar het hoogste niveau sinds 2009 is gestegen. Tot en met oktober zijn in Nederland 11.878 nieuwe motorfietsen verkocht, dat is een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In 2009 werden 14.790 nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland.
Daarnaast laten cijfers van het CBR zien dat ook het aantal praktijkexamens voor het motorrijbewijs weer toeneemt. Vorig jaar waren dat er 57.721 voor zowel verkeersdeelneming als voertuigbeheersing. Dit is zo’n 6.000 meer dan in 2014. Ook dit jaar lijkt de stijgende lijn zich voort te zetten. Tot en met september zijn er 46.328 examens afgenomen. Het niveau van voor de crisis wordt overigens nog niet gehaald: in 2008 lag dit aantal op ongeveer 70.000.
Nieuwe regels
Ook rijschoolhouder Frank Schuurman uit Apeldoorn ziet steeds meer vraag naar motorrijlessen: “Langzaam trekt het weer aan. Dat komt mede door de aantrekkende economie, maar we zien ook vaak een dip nadat er in de theorie-examens of in de regelgeving iets is veranderd. Daarna duurt het altijd weer even voordat we op het oude niveau zitten.”
Schuurman doelt de invoering van de nieuwe regels in 2013, waarbij de leeftijd om direct op te mogen gaan voor het examen voor de zwaarste categorie (A) omhoog ging van 21 naar 24 jaar. Veel personen deden daarom al in 2012 hun motorexamen. Dat leidde ook meteen tot een halvering van het aantal motorrijexamens in het jaar erop: in 2012 werden er nog 84.000 examens afgenomen, in 2013 lag dit aantal op 43.000.
De rijscholen geven ook aan dat er weinig wordt gekozen voor de categorieën A1 en A2. De meeste motorrijders wachten tot ze 24 zijn waarbij ze direct op kunnen gaan voor het zwaarste rijbewijs, al dan niet op advies van de rijschool zelf. “Slechts 1,3 procent van onze motorrijders gaat voor A1 en 19,8 procent voor A2. De rest gaat voor A”, zegt een medewerker van een grote rijschool uit Utrecht, die de naam van het bedrijf liever anoniem houdt.
Motorrijden als cult
Janiek Koppe van Rijschool Amsterdam kan het beeld van het toenemende aantal motorrijlessen eveneens bevestigen. “In het verleden zag je dat het in de winter een stuk rustiger werd met motorrijles. Nu willen mensen zelfs nog in dit seizoen les nemen”, zegt Koppe. “Ik denk dat het motorrijden ook wel een trend is. Het is iets stoers om op een motor te zitten.”
Die trend ziet ook Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Volgens Everink is er de afgelopen jaren een nieuwe groep motorrijders opgestaan met een liefde voor de café racers: omgebouwde motorfietsen met een retro design. Steeds meer merken brengen een dergelijk model uit. “Het is cult, een speciale levenswijze. Je ziet die trend met name in grotere steden.”
De mooier wordende motorkleding maakt het ook aantrekkelijker om te gaan rijden, zegt Everink: “Er zijn bijvoorbeeld hele mooie spijkerbroeken die ook geschikt zijn voor op de motor. Je kunt er zo mee van de motor stappen en gaan werken. Het is niet meer nodig om een traditioneel motorpak te dragen.” Dit is volgens Everink ook een van de redenen waarom de afgelopen jaren ook meer vrouwen zijn gaan motorrijden. “Zij kunnen tegenwoordig prima uit de voeten met de motorkleding.”
Files
De KNMV ziet zelf ook een stijging in het aantal leden. “Een percentage kan ik niet direct noemen, maar we eindigen dit jaar weer met een positief resultaat.” Everink noemt meerdere redenen voor die groei: “Mensen hebben meer vertrouwen in de economie en durven hun spaargeld weer uit te geven. Anderzijds neemt ook het aantal files toe en wordt het motorrijden als alternatief gezien. Dat zien we met name in het westen van Nederland, waar de afstanden korter zijn en het drukker is op de wegen.”
Verkeerspro, 10-11-2016