CBR overrompelt aanvragers rijbewijs met hoge kosten
CBR overrompelt aanvragers rijbewijs met hoge kosten
Tineke’s dochter heeft diabetes. Toen ze voor haar eerste rijbewijs wilde gaan moest ze ook een gezondheidsverklaring invullen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) moest namelijk onderzoeken of ze wel gezond genoeg is om een auto te kunnen besturen. Tineke neemt contact op met de behandelend arts die een lijst invult en aangeeft dat haar ogen in orde zijn. Bij jongere diabetici worden de ogen namelijk twee keer per jaar gecheckt. Voor deze medische verklaring brengt de arts niets in rekening.
100 euro voor onnodige oogcheck
Voor het CBR is dat echter niet voldoende, bleek vervolgens. Die vond dat Tineke’s dochter ook nog naar een oogarts moest voor een aparte keuring. “Dat was haar eigen oogarts waar ze ook altijd op controle komt.” Kosten: 100 euro voor het aankruisen van een paar vragen. “Ik verwacht dat het CBR ook nog wel een rijtest zal eisen voordat ze haar rijbewijs mag halen.
120 euro voor tien minuten keuring
Toen Sophie klein was waren er vermoedens dat zij PDD-NOS had. Haar moeder vulde daarom ‘ja’ in op de gezondheidsverklaring van het CBR toen Sophie voor haar eerste rijbewijs wilde gaan. Later heeft Sophie nooit meer last gehad van PDD-NOS. Toch wilde het CBR dat Sophie langs ging bij een psycholoog voor een keuring. “Het was een onderzoek van tien minuten. De psycholoog zei dat er niets met me aan de hand was en dat ik dus ook geen rijtest zou moeten doen. De keuring kostte 120 euro.”
Medische verklaring ‘verlopen’
Ook hier was het CBR het niet eens met de beslissing van de deskundige. Die wil dat er ook nog een rijtest volgt. “We moesten zelf een lesauto huren, want ik had toen nog geen rijexamen gedaan. Ik heb die test goed doorstaan.” Door familieomstandigheden kon Sophie binnen een jaar geen rijexamen doen. “De medische verklaring van de psycholoog was verlopen. Nu moest er een medische verklaring van de huisarts komen. Ik slaagde voor het rijexamen en het duurde nog twee maanden voor ik van het CBR het bewijsje kreeg dat ik mijn rijbewijs kon afhalen.” Sophie vindt het vooral vervelend dat als je belt naar het CBR, het callcenter zelf ook niet weet hoe het zit.
CBR weet het zelf ook niet
Wie belt met het CBR krijgt dezelfde ervaring als Sophie. Het CBR heeft aan de telefoon geen idee wat een medische keuring kost. “Wij hebben alleen rapportages nodig, wij verwijzen. U betaalt niet aan ons, dat is iets tussen de arts en de persoon die gekeurd gaat worden. Wij krijgen de bedragen hier niet door.” Op de website staat wel een pagina met kosten. Daarop staat dat een medische keuring tot een kwartier 101,99 euro kost. Als de keuring langer duurt dan een kwartier is dat duurder.
Reactie CBR
Het CBR wil niet reageren in de uitzending. In een schriftelijke reactie zegt het CBR dat het bezig is een nieuw informatiesysteem in te voeren. “Ons proces wordt gebruiksvriendelijker door de digitale dienstverlening waarin de burger stap voor stap wordt meegenomen door zijn aanvraag. De vragenlijst van de gezondheidsverklaring is duidelijker, logischer en responsiver.” Lees hier de volledige reactie van het CBR.
Vragenlijst kan verbeterd worden
Bert Advocaten van SMART Advocaten is gespecialiseerd in het verkeersrecht. Hij zegt dat er nog wel het één en ander verbeterd kan worden aan de vragenlijst van het CBR. “Het moet veel gemakkelijker worden gemaakt voor mensen zodat ze kunnen zien en begrijpen om welke medische belemmeringen voor het autorijden het eigenlijk gaat.”
Stel dat je jaren geleden iets hebt gehad, dan kan je het best eerst naar de huisarts gaan en vragen of je die aandoening nog steeds hebt, zegt Kabel. “Zo niet, dan kan je de verklaring naar waarheid (met een nee dus) invullen. Voor Sophie was dat prima geweest, denk ik.” Kabel vindt de casus van Sophie absurd. Het onderzoek noemt hij “onnodig”, net als de rijtest. Hij vindt het belachelijk dat ze twee maanden heeft moeten wachten op een briefje dat ze haar rijbewijs moet afhalen.
Wat doet het CBR niet goed?
Kabel heeft kritiek op de klantenservice. “Het lijkt soms of ze het zelf niet weten. Als ik bel met het CBR voor vragen krijg ik ze niet beantwoord. Je belt dan ook met een voorportaal en je komt er gewoon niet doorheen.”
Hij adviseert dat mensen, die het niet eens zijn met de bedragen die specialisten in rekening brengen voor een keuring, een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Wie het niet eens is met de tijdrovende keuringsmolen van het CBR kan zich wenden tot De Nationale ombudsman.
zaterdag 10 februari 2018 | AVROTROS |