Zelfrijdend busje in Appelscha nu al van de weg gehaald

Nederland Appelscha 20160914 Het zelfrijdende busje van Staatsbosbeheer bij Appelscha wordt getest en fijner afgesteld om binnenkort bezoekers van Appelscha naar het bezoekerscentrum van het Drents Friese Woud te brenegen. Fietsers zijn nieuwsgierig. foto Harry Cock/de Volkskrant

Nederland Appelscha 20160914 Het zelfrijdende busje van Staatsbosbeheer bij Appelscha wordt getest en fijner afgesteld om binnenkort bezoekers van Appelscha naar het bezoekerscentrum van het Drents Friese Woud te brenegen. Fietsers zijn nieuwsgierig. foto Harry Cock/de Volkskrant

Als een bezienswaardigheid hobbelden de twee knalrode wagentjes tussen Appelscha en natuurgebied het Drents-Friese Wold. Dé oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen van het platteland zouden ze zijn. Een primeur bovendien voor de Friese gemeente Ooststellingwerf: voor eerst reed een zelfrijdend voertuig met passagiers over de openbare weg.

‘Met zelfrijdend vervoer kunnen we de verkeersveiligheid vergroten en zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer’, beloofde minister Schultz-Van Haegen bij de start van de proef. Nederland wil daarin een voortrekkersrol vervullen. ‘Met initiatieven als deze wordt zelfrijdend vervoer elke dag een beetje meer realiteit.’

Zes weken zou de testfase duren, maar na amper drie dagen zijn de karretjes woensdag van de weg gehaald. Fietsers beklaagden zich erover door de stuurloze shuttlebusjes van de sokken gereden te worden.

‘Gewonden zijn er niet gevallen, maar er ontstonden hinderlijke situaties. Mensen moesten uitwijken naar de berm’, aldus een woordvoerster van de gemeente. ‘Uitwijken is niet de sterkste kant van de voertuigen: hun route is voorgeprogrammeerd. En te rechts op de weg dreigt de berm. Ze rijden feitelijk met een bord voor hun kop.’

Een flop? De gemeente beziet het vooral van een zonnige kant. ‘Een pilot is bedoeld om te leren.’

Verwachting

Dat mensen niet weten wat ze van een nieuw gevaarte op de weg moeten verwachten, is een terugkerende spanning bij de introductie van zelfrijdende voertuigen, zegt hoogleraar Marieke Martens. Zij is verbonden aan de Universiteit Twente en gespecialiseerd in de omgang van mensen met nieuwe voertuigtechniek. Maar, zegt ze ook: ‘Een breed voertuig met 15 kilometer per uur over een smal fietspad met veel andere fietsers laten rijden is achteraf gezien niet zo handig geweest.’

Dat maakt het experiment volgens Martens niet zinloos. ‘We kunnen nu na drie dagen smalend roepen dat deze proef een grote mislukking is. Het is zinniger na te gaan wat we er van willen leren en hoe we het kunnen vormgeven. De ontwikkeling van zelfrijdend vervoer gaat stap voor stap.’

Een experiment met een zelfrijdende bus in Wageningen, die zou rijden tussen de universiteit en het station, ging ook niet goed. De busjes mogen de campus niet af. Op afgesloten tracés kunnen zelfrijdende voertuigen zich al aardig redden. Voordat de jakkerende lijnbus vervangen is door een autonome zijn we tientallen jaren verder, verwacht Martens.

De eerste testrit in Wageningen in de WEpod, een zelfrijdend voertuig zonder stuur en zonder traditionele bestuurder.
De eerste testrit in Wageningen in de WEpod, een zelfrijdend voertuig zonder stuur en zonder traditionele bestuurder. © ANP

De gemeente Ooststellingwerf wil haar proefwagentjes – van begin af aan uit veiligheidsoverwegingen bemand door stewards met een stopknop –  evenwel zo snel mogelijk weer laten rijden. Overwogen wordt het fietspad te verbreden of fietsers beter te waarschuwen. Met borden of, in het uiterste geval, verkeersregelaars van vlees en bloed.

Volkskrant,